ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ

Školní poradenské pracoviště ZŠ Strančice

Školní poradenské pracoviště při své činnosti vychází zejména z ustanovení Vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, s účinností k 1. 9. 2016, která je jedním z prováděcích předpisů ke Školskému zákonu.

Na realizaci Programu poradenských služeb na škole se podílí zejména poradenští pracovníci školy (výchovná poradkyně, školní metodička prevence) a ředitel školy, dále se podílí třídní učitelé, vychovatelé, asistenti pedagoga, učitelé výchov, koordinátorka ŠVP, učitelé vzdělávací oblasti Člověk a svět práce a případně další pedagogičtí pracovníci školy.

Všichni tito pedagogové poskytují metodickou a konzultační podporu žákům a jejich zákonným zástupcům a vytváří konzultační tým pro poradenské pracovníky školy.

Činnost ŠPP přispívá zejména k:

  • poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
  • sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
  • prevenci školní neúspěšnosti,
  • kariérovému poradenství spojujícímu vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
  • podpoře vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
  • podpoře vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
  • průběžné a dlouhodobé péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi
  • vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení,
  • včasné intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
  • předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,
  • průběžnému vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
  • metodické podpoře učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy,
  • spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
  • spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.

 Při poskytování poradenských služeb škola

  • dodržuje účel poradenských služeb,
  • dodržuje etické zásady poskytování poradenských služeb,
  • vychází z individuálních potřeb žáka, podporuje jeho samostatnost a přispívá k jeho sociálnímu začleňování,
  • poskytuje zletilému žákovi nebo zákonnému zástupci žáka zprávu a doporučení, které jsou výsledkem psychologické nebo speciálně pedagogické diagnostiky,
  • spolupracuje s jinými školami a školskými zařízeními,
  • sleduje a vyhodnocuje poskytování navržených podpůrných opatření žáka,
  • informuje žáka a zákonného zástupce žáka o poradenských službách poskytovaných školou,
  • poskytuje žákovi a zákonnému zástupci žáka podrobné a srozumitelné seznámení s průběhem a výsledkem poskytování poradenských služeb.

 Spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou

Spolupráce je mířena zejména k:

  • řešení výchovných a výukových problémů dětí předškolního, školního věku,
  • přípravě žáků na povinnou školní docházku,
  • vypracování odborných posudků jako podkladů pro vytváření individuálních vzdělávacích plánů (dále IVP) pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a pro mimořádně nadané děti,
  • vypracování návrhu opatření pro zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáků,
  • poskytování metodické podpory škole (konzultace, návštěva psychologů)

Plán poskytování poradenských služeb na škole (školního poradenského pracoviště) se  vztahuje se na následující pedagogicko – psychologické činnosti:

  • úvodní poradenská konzultace dítěti, které pracovníka ŠPP samo vyhledá;
  • poskytnutí krizové intervence dítěti, které se ocitne v psychicky mimořádně náročné situaci;
  • spolupráce s učiteli při vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných, screeningová šetření studijního oslabení, specifických poruch učení, učebních stylů;
  • evidenci zpráv z pedagogicko – psychologických a jiných vyšetření;
  • práce s třídními kolektivy (diagnostika vztahů-třídní klima, školní klima, rozvoj spolupráce a komunikace, posílení pozitivních vztahů, rozvíjení osobnosti a sociálních dovedností);
  • anonymní anketní šetření a průzkumy ve škole (výskyt sociálně patologických jevů, vztah žáků k vyučovacím předmětům apod.) a konzultování zjištěných údajů s vedením školy, výchovným poradcem, školním metodikem prevence, třídním učitelem, při důsledném zachovávání anonymity jednotlivých žáků, kteří se šetření účastnili;
  • opatření k maximálnímu využití potenciálu dítěte;
  • opatření k posílení pozitivní atmosféry ve škole;
  • preventivní programy pro žáky

K dalším aktivitám pracovníků ŠPP (např. dlouhodobá péče o dítě, zařazení dítěte do reedukační skupiny apod.) bude rodič udělovat informovaný individuální souhlas jednorázově na předtištěném formuláři, který bude obsahovat přesnou informaci o činnosti, kterou bude pracovník ŠPP s dítětem vykonávat.

Veškerá dokumentace pracovníků ŠPP o svých činnostech je vedena v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů a je archivována. Přístup k dokumentaci o dítěti mají pouze rodiče (popř. děti). Minimální preventivní program a Plán poskytování poradenských služeb je rodičům přístupný k nahlédnutí na sekretariátu školy. Podrobné informace najdete na webových stránkách školy.

Školní poradenské pracoviště najdete v budově  B, 2. patro

Konzultace probíhají  na základě dohody e- mailem, nebo na základě telefonické dohody  323 640 456 – kancelář školy

Mgr. Helena Dušková- výchovný poradce

  • e-mail:duskova@skolastrancice.cz
  • tel. : 606 600 885

RNDr. Ivana Řehková- metodik prevence

  • e-mail: rehkova@skolastrancice.cz
  • tel.: 734 445 651 (sborovna 2. stupně)

PhDr. Iveta Míková- školní psycholožka

  • tel.: 603 470 977
  • e- mail:ivmik@seznam.cz

Mgr. Veronika Brožková- speciální pedagog

  • e-mail: brozkova@skolastrancice.cz

Mgr. Jana Honsová – speciální pedagog

  • email.: janahonsova@post.cz